Kalkulator BMI

Wskaźnik BMI (Body Mass Index), oznacza wskaźnik masy ciała. Zwany też wskaźnikiem Queteleta, służy oszacowaniu, czy waga ciała w stosunku do wzrostu jest prawidłowa. Stworzony licznik BMI funkcjonuje na podstawie dwóch prostych informacji, których znajomość nie wymaga wykonywania żadnych badań lekarskich. Jak obliczyć BMI? Jest to banalnie proste, wystarczy Ci 5 sekund podążając za poniższą instrukcją!

Obliczanie BMI

 

Krok 1 Oblicz swój BMI

Wzór bmi przedstawia się następująco:

bmi wzór
Aby oszczędzić Ci wklepywania danych do systemowego kalkulatora użyj poniższy kalkulator BMI online.

Podaj wagę (kg):
Podaj wzrost (cm):

Twoje BMI wynosi:

Krok 2 Zinterpretuj wyniki

Według Międzynarodowej klasyfikacji BMI dla osób dorosłych można przyjąć, że wynik:

  • poniżej 16,0 – wygłodzenie,
  • 16,0–17,0 – wychudzenie (spowodowane często przez ciężką chorobę),
  • 17–18,5 – niedowagę,
  • 18,5–25,0 – wartość prawidłową,
  • 25,0–30,0 – nadwagę,
  • 30,0–35,0 – I stopień otyłości,
  • 35,0–40,0 – II stopień otyłości,
  • powyżej 40,0 – III stopień otyłości (otyłość skrajna).

niedowaga-kalkulator-bmiNadwaga
Nadwaga zaczyna się już od 25 punktów. Taki stan ciała może powodować szereg dotkliwych skutków ubocznych, a w tym zwiększenie ryzyka wystąpienia cukrzycy typu 2, zapadnięcia na zawał, chorób układu krążenia i miażdżycy. Kobietom z BMI większym niż 29 zawał przydarza się 3 razy częściej niż z BMI w granicach normy. Wraz ze wzrostem wagi rośnie zapotrzebowanie organizmu na tlen, zwiększa się więc objętość tłoczonej przez serce krwi, a to prowadzi do przerostu lewej komory serca. Otłuszczenie serca dodatkowo upośledza jego pracę i krążenie.Dieta dla osób z nadwagą polega na jedzeniu produktów zawierających tzw. dobre kalorie i odpowiada diecie stosowanej współcześnie w leczeniu cukrzycy.

niedowaga-kalkulator-bmiNiedowaga
Główną przyczyną niedowagi nieodpowiednia ilość dostarczonego pokarmu, wymaganego do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Jednak taki stan wywołany może być przez wiele innych czynników powodowanych przez różne choroby somatyczne, psychiczne (np. jadłowstręt psychiczny) lub zaburzenia zachowania, np. nadmierny trening fizyczny.Niedowaga przejawia się przede wszystkim osłabieniem systemu odpornościowego, osłabieniem kości, anemią, uczuciem nieustannego zimna.Osobom z niedowagą zaleca się przybranie na wadze poprzez spożywanie większej ilości kalorii niż jest się w stanie spalić.

Krok 3 Czy wynik jest wiarygodny?

Obliczanie BMI nie odzwierciedli Twojej faktycznej zawartości tkanki tłuszczowej, lecz mimo to i tak jest użytecznym narzędziem do oceny prawidłowej masy ciała. BMI poinformuje cię, czy masz niedowagę, prawidłową masą ciała, nadwagę lub otyłość. Ze względu na różnorodność typów budowy, rozkład masy mięśni i kości wynik tego prostego badania powinieneś traktować jako oszacowanie zalecanego poziomu.

Obliczanie BMI a sportowcy
Według badań Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) wskaźnik BMI sprawdza się u około 80% populacji. Należy przyjąć szczególną poprawkę na sportowców, którzy mają podwyższoną masę ciała ze względu na zwiększoną masę mięśniową, a BMI wskazuje na nadwagę lub otyłość. Taki schemat jest często spotykany u osób trenujących sporty siłowe.Jak to wypada u biegaczy? To zależy. O ile wskaźnik masy ciała u sprinterów może być podobny jak u osób trenujących kulturystykę, to w przypadku biegaczy średnio i długo dystansowych sprawdzi się idealnie. Przyglądając się historii biegów maratońskich można nawet wyciągnąć wniosek, iż zawodnicy w szczytowej formie posiadali bardzo zbliżony do siebie wynik i był on na poziomie 20-21 punktów.