Zdrowa żywność

Olej kokosowy – najzdrowszy tłuszcz na świecie

olej-kokosowy
Napisany przez Mikołaj

Od tysięcy lat kokosy stanowią podstawowy składnik w diecie w strefie międzyzwrotnikowej. Olej otrzymywany jest poprzez tłoczenie miąższu orzechów palmy kokosowej. Tak jak śliwka, kokos jest pestkowcem i może osiągnąć nawet 8 kg wagi. Z tak dorodnego kokosa niestety można uzyskać jedynie około 80 ml oleju co możemy dostrzec w cenie tego produktu. Ten koszt z pewnością zrekompensuje szereg korzyści płynących z wprowadzenia wyrobu do swojej codziennej diety.

Olej kokosowy – właściwości i zastosowanie

1. Unikalna kombinacja kwasów tłuszczowych

Olej kokosowy zawiera około 92% tłuszczy nasyconych, 6% jednonienasyconych oraz 2% wielonasyconych. Taki skład czyni go najbardziej nasyconym tłuszczem na ziemi. Właściwości średniołańcuchowych kwasów nasyconych pozwalają na ich szybką zamianę na energię i rzadkie odkładanie się jako tkanka tłuszczowa.

2. Wspomaga układ immunologiczny

Olej kokosowy zawiera prawie 50% nasyconego kwasu laurynowego, który w naszym organizmie jest przekształcany do kwasu monolaurynowego. Odpowiada on budowie kwasowi występującemu w mleku matki, który ma działanie antywirusowe i przeciwbakteryjne, ale także może likwidować szkodliwe drożdżaki. Tak duża zawartość tego kwasu nie powoduje wzrostu „złego” cholesterolu ani trójglicerydów, a wręcz przeciwnie – ma właściwości przeciwzapalne.

3. Wpływa na skórę i włosy

W kosmetologii stosuje się go w produkcji kosmetyków oraz dermokosmetyków do leczenia łysienia, trądziku, wysypek i egzem. Ma także właściwości łagodzące świąd i ból po ukąszeniach owadów. Olej kokosowy kosmetyczny można stosować bezpośrednio na skórę lub w postaci maseczek.

olej kokosowy właściwości

4. Hamuje apetyt

Trójglicerydy średniołańcuchowe stanowią proste źródło dostępnej energii przy czym są stosunkowo łatwo trawione. Dają zastrzyk dużej energii i są bardzo sycące. W ten sposób regularne spożywanie oleju kokosowego zmniejsza uczucie głodu a tym samym hamuje apetyt co wspomaga odchudzanie.

5. Zwalcza działanie wolnych rodników

Zawiera naturalne antyoksydanty, czyli przeciwutleniacze, które zwalczają nadmiar wolnych rodników przyczyniając się tym między innymi do opóźnienia procesów starzenia się skóry. Wolne rodniki powstają wyłącznie z tłuszczów wielonasyconych, których w oleju kokosowym jest zaledwie 2%, zatem potencjał rodnikowy jest znikomy.

6. Najlepszy do smażenia

Nasycone kwasy tłuszczowe nie utleniają się, tym samym zachowujemy wszystkie substancje odżywcze oleju, ani nie powstają wolne rodniki. Wysoka temperatura dymienia chroni nas przed spalaniem się oleju i wydzielaniem substancji rakotwórczych. Poniżej widnieje zestawienie popularnych tłuszczy, gdzie głównym kryterium jest udział nasyconych kwasów tłuszczowych.

Olej kokosowy – gdzie kupić i na co zwracać uwagę przy zakupie?

Produkt można znaleźć we wszystkich sklepach ze zdrową żywnością i coraz częściej występuje w większych marketach. Zamawianie specjalnie przez Internet tego produktu raczej mija się z celem, gdyż nie wiąże się ze znaczną oszczędnością. Dostępny jest w różnych wielkościach (200 ml – 1 l) i cenach.

  • Polecamy zakup jedynie oleju nierafinowanego, czyli olej kokosowy tłoczony na zimno (do 40 stopni) wyłącznie mechanicznymi metodami. Zachowują one naturalny aromat, kolor, ale także wszystkie właściwości i witaminy.
  • W temperaturze poniżej 20-24°C wygląda jak ścięty, biały tłuszcz. Taką postać stałą określa się również mianem masła kokosowego.
  • Nie powinien być wystawiony na oddziaływanie światła słonecznego.
  • Dla zapewnienia skuteczności działania i pewności pochodzenia wskazane byłoby wybranie wyrobu BIO.

Cena dwóch wersji tłuszczy nie odbiega od siebie znacząco. Olej kokosowy rafinowany można kupić w cenie około 10 zł za 250 ml, natomiast wersja nierafinowana extra virgin jest nieco droższa i jest to koszt rzędu 15-20 zł.

Podsumowanie

Olej kokosowy z pewnością jest bardzo wyjątkowym i uniwersalnym tłuszczem. Zdobył wielkie uznanie wśród dietetyków i coraz częściej mówi się o nim jako najzdrowszym oleju. Pamiętajmy jednak, że pomimo jego wszystkich udowodnionych właściwości tłuszcz ten powinien być urozmaiceniem i nie powinien stanowić jedynego źródła tłuszczu w naszej diecie.

 

O Autorze

Mikołaj

Już od najmłodszych lat sport był ważnym elementem jego życia. Indywidualista, nastawiony na ciężką pracę własną. Trenował głównie sztuki walki - począwszy od Karate Kyokushin po boks, MMA i BJJ. Aktualnie zmaga się ze swoimi słabościami podczas licznych zawodów triathlonowych.

Zostaw komentarz